Meer omzet, meer klanten met social media
Direct contact: 084 - 8750 155

8 Tips voor effectief online netwerken

8 Tips voor effectief online netwerken

Overweeg je om een profiel op te zetten op een sociale netwerk website? Vraag je je af welke taken hiermee gemoeid zijn, hoeveel tijd het in beslag neemt en hoe je je inspanningen kunt optimaliseren? Misschien zit je op Hyves en wil je ook aanwezig zijn op LinkedIn of Facebook, Wellicht vraag je je af hoe je meerdere profielen op verschillende netwerken kunt beheren en toch nog tijd overhoudt voor je eigenlijke werk.

Nu er steeds meer bedrijven op de social-media-netwerk trein stappen, zie je dat mensen op zoek zijn naar manieren om hier efficiënt en effectief mee om te gaan. Ik heb onlangs bij een aantal non-profit professionals en sociale netwerken experts onderzoek gedaan naar hun sociale netwerk gewoontes. De tips hieronder, uit hun antwoorden gehaald, bieden mogelijkheden voor het effectief beheren van je profielen en contacten op sociale netwerk websites. Het vinden van mensen met relevante interesses voor je professionele doelen, werken met verschillende sociale netwerken en het meeste halen uit de sociale netwerk hulpmiddelen, zelfs als je geen webdesigner of een techneut bent.

1. Investeer tijd in je netwerk

Ondanks dat de meeste online sociale netwerken gratis zijn om aan deel te nemen, kost het behoorlijk wat tijd, zeker in het begin, om een sterke online aanwezigheid te creëren. Het kan je zomaar twee uren per dag kosten om te leren hoe de website te gebruiken, je profiel opzetten en nieuwe contacten te leggen. Als je niet bent voorbereid op een dergelijk tijdsbeslag, dan is het verstandig om na te gaan of je dit echt wilt.

Als je niemand in je bedrijf hebt die je sociale netwerken kan beheren, dan kun je overwegen om iemand hiervoor in te huren. Heather Mansfield, Community Manager bij Change.org, beveelt aan om iemand te zoeken die minimaal 10 uren per week besteed aan het beheren hiervan. Op dit moment zien we dat bedrijven op zoek zijn naar mensen die dit fulltime willen doen.

Besef wel dat er een hoop `trial & error´ bij komt kijken, bij het werken met sociale netwerken en dat je niet direct resultaat ziet. Er is een leercurve; verwacht geen resultaat binnen drie maanden, wat je doelen ook mogen zijn. Neem de tijd om je profiel goed op te bouwen en leer wat wel werkt en wat niet. Het heeft mij in ieder geval nieuwe kennis en contacten opgeleverd, meer dan bij een hoop van de geplande zaken.

Wat je ook kunt doen, als je niet meteen je bedrijf wilt blootstellen aan het experimenteren met deze sociale netwerken, is je eigen persoon gebruiken om te experimenteren met deze nieuwe hulpmiddelen. Volg wat anderen doen en leer daarvan. Je zou zelf gebruik kunnen maken van een `dummy´ gebruiker, zodat je geen sporen achterlaat voor die mensen die graag met je bedrijf een relatie willen opbouwen.

2. Test het met een profiel van een individu

Als het moeilijk is om een sociale netwerker te vinden (full of part time) voor je bedrijf, dan kun je overwegen om te testen met een individu in plaats van met een bedrijfsprofiel. Met name omdat het creëren van een bedrijfsprofiel – zoals een groep of fan pagina – meer tijd en planning nodig heeft dan het opzetten van het profiel van een individu.

Denk aan je sociale netwerk profiel als een online versie van het professionele netwerken dat je offline doet, zoals het bijwonen van een conferentie of een receptie. Je kunt kennismaken met concullega´s of potentiële klanten en ondertussen het voordeel hebben om te zien wie er in hun netwerk zit – die niet altijd zichtbaar zijn in het echte leven of door het uitwisselen van visitekaartjes.

Een profiel van een individu kan ook makkelijker verwijderd worden als het nutteloos blijkt te zijn. Het is lastiger om een profiel van een bedrijf of groep te verwijderen. Het verwijderen an sich niet, de consequenties die het heeft maakt het lastiger.

3. Creëer een routine

Zoals een ervaren sociale netwerker bekende; “Ik ben niet behoedzaam als ik naar een sociale netwerk website ga, ik ben makkelijk af te leiden. En ik weet dat ik niet de enige ben die dat ervaart.” Als je niet je tijd goed organiseert, een gedisciplineerde werkwijze hebt of een aantal specifieke doelen in gedachten als je een sociale netwerk website bezoekt (en vooral als je meerdere gaat bezoeken), dan zul je een hoop tijd verspillen. Het is belangrijk om te weten wanneer je site gaat verlaten en de hoeveelheid persoonlijke boodschappen tot een minimum te beperken.

Doe het ook in je eigen tijd. Denk niet dat je elke minuut je profiel up-to-date moet houden of mensen á la minuut moet toevoegen als vrienden, omdat ze het vragen. Tenzij je functie Online Community Manager is, hoef je niet de hele werkdag op LinkedIn rond te hangen. Plan dit gewoon in, net als al je andere taken. Ik plan elke dag een half uur in om alles bij te werken, te bekijken en te reageren. Heb ik meer tijd nodig, dan plan ik dat ook in! Net zoals ik mijn e-mail ook 2 keer per dag uitlees.

Ik gebruik mijn Outlook agenda om het werken aan mijn sociale netwerken in te plannen, mijn blog posts te schrijven, mijn e-mail uit te lezen. Dit helpt mij op een geweldige manier, niet alleen met mijn time management, maar ook om te kijken naar het grotere plaatje. Het helpt mij ook bij het integreren van al mijn online werkzaamheden (en dat zijn er best wel een aantal), dat is zo belangrijk. Mijn agenda is geen wet van Meden en Perzen, maar een richtlijn om de dag in te richten. Ik heb de attentionspan van een 4-jarige, dus een schema is meer dan welkom. Het geeft mij de ruimte om flexibel te zijn. Als er iets belangrijks gebeurt dan heb ik de mogelijkheid om er meteen erover bloggen, tweets genereren, etc.

4. Verspreid je eigen evangelie

Zoals dit overzicht van Compete.com laat zien is er een behoorlijke overlap tussen de verschillende sociale netwerk gebruikers. Dit betekent dat het niet noodzakelijk hoeft te zijn om een profiel op elk platform te hebben. Maak een keuze waar je echt aanwezig wilt zijn en een community wilt onderhouden en waar je wilt communiceren met de mensen die belangrijk voor jou en je organisatie zijn.

Aandacht geven op alle netwerken is zo goed als onmogelijk voor één persoon en je zult merken dat je aandacht versnippert raakt in plaats van energie te geven. Focus. Het is beter om één goed te doen dan een aantal slecht.

Ik weet dat het aantrekkelijk is om op meerdere netwerken aanwezig te zijn, maar het biedt maar weinig voordeel als daar niet een belangrijke synergie met de “echte wereld” ontstaat.

Als je bezig bent met het bepalen hoe je online aanwezigheid eruit gaat zien, kies dan niet zomaar voor de populaire netwerk sites of de website die demografisch bij je past; neem de tijd om de mensen te vinden die je wilt bereiken en de conversaties waaraan je wilt deelnemen.

5. Verdeel de hoeveelheid werk

Natuurlijk zijn er momenten dat het handig is om op meerdere sites aanwezig te zijn. Zodra de Google OpenSocial API is geïmplementeerd zal dit een stuk makkelijker worden. Je kunt dan op verschillende sites inloggen via een eenvoudige hub. Ondertussen kun je het werk verdelen onder je collega´s of iemand inhuren om je sociale netwerken te beheren.

Je kunt “Persona Managers” introduceren; voor elk sociaal netwerk een aparte persoon benoemen. Het voordeel hiervan is dat elk persona een bepaalde hoeveelheid authenticiteit, individualiteit en relevantie bevat, die maar moeilijk bereikt wordt als 1 persoon alle netwerken beheert. Iemand die de functionaliteit en de interface begrijpt van een sociaal netwerk, de cultuur van de gemeenschap begrijpt en de manier van communiceren begrijpt, kan de inspanning een stuk effectiever maken. De persona managers kunnen als een team opereren en kunnen de kennis van elk initiatief delen en ook de voortgang evalueren met elkaar. Elk lid van het team beheert 1 sociaal netwerk, maar de groep evalueert de voortgang.

Een andere manier om de hoeveelheid werk te delen is om de verschillende taken te verdelen. Iedereen werkt dan op verschillende sociale netwerk sites, maar wikkelt alleen zijn/haar eigen taak af. Op deze manier is niet 1 persoon verantwoordelijk voor alle aspecten van een sociaal netwerk.

Als je op zoek bent naar mensen, zoek dan naar de kwaliteiten die je ook zoekt in iemand die face-to-face gaat netwerken. Vind die mensen die ontzettend effectief zijn in het creëren van real-life relaties.

Je kunt sociaal netwerken ook zien als een ecosysteem; als je een groep mensen hebt die de verschillende niches oppakken, dan is het systeem sterker en gezonder. Normaal gesproken kun je jezelf het beste presenteren, daarom kan het handig zijn om met individuele accounts het bedrijf te presenteren. Des te meer mensen van je bedrijf hierbij betrokken zijn, des te groter de impact is die je kunt realiseren.

Het verdelen van de hoeveelheid werk heeft nog een voordeel; de hele organisatie is er bij betrokken. Dit betekent dat het niet (meer) het initiatief is van 1 persoon, maar van de hele organisatie.

6. Houd het persoonlijk

“Mensen houden ervan om met echte mensen te communiceren, deze tweeweg communicatie is wat sociale netwerken succesvol maakt.”

Elke organisatie heeft zijn eigen strategie om hun lijst van contacten toe te voegen aan de sociale netwerken, om zo te linken en vrienden te maken. Er zijn er die ervoor kiezen om elk verzoek te accepteren, terwijl anderen eerst het potentiële contact een bericht sturen. Weer anderen accepteren de verzoeken op basis van hun persoonlijke, professionele of bedrijfsdoelen.

Het doel is echter niet om zoveel mogelijk vrienden te krijgen, maar om te bouwen aan betekenisvolle en kwalitatief goede relaties. Het is niet de bedoeling om het accepteren van de verzoeken te beschouwen als een mechanische taak, door alleen maar op een knop te klikken zodat ze vriend van je zijn. Het is belangrijk om de mensen te leren kennen in je gemeenschap. Wat zijn hun interesses? Waarom willen ze met je linken? Hoe kun je ze betrekken bij de conversaties over je bedrijf?

7. Maak strategische keuzes

Soms komen vrienden naar jou, maar vaak zul je er werk van moeten maken om vrienden toe te voegen aan je lijst met contacten. Dit is een belangrijk deel van de workflow; om de voordelen te oogsten van de sociale netwerken, moet je je eigen netwerk bouwen (zaaien).

Een strategische manier om je netwerk op te bouwen is de “vriend-van-een-vriend” benadering. Bouw aan een kleine groep uit een netwerk van mensen die je kent – collega´s, oud-collega´s, klanten – en vraag hen om mensen uit te nodigen waarvan zij vinden dat ze vriend moeten worden. Op zich kan dit spontaan ontstaan en het is een kenmerk van de sociale netwerken, maar er staat je niets in de weg om het gewoon te vragen!

Neem ook de tijd om de verschillende groepen op een sociaal netwerk te bekijken.; zoek met behulp van keywords en bekijk de contacten van je vrienden. Je zult verrast zijn hoeveel groepen er zijn waar je bedrijf zonder meer in past.

Rondom de sociale netwerken is een stuwmeer aan applicaties ontstaan, maak hier gebruik van.

Als laatste: nodig je bestaande klanten, collega´s, fans, etc. uit om te linken op de sociale netwerken waar jij en je bedrijf ook aanwezig zijn. Plaats informatie over de sociale netwerken op je website, in je e-mail voettekst, etc.

8. Tijd besparen

Een diversiteit aan hulpmiddelen en trucs kunnen je helpen om je sociale netwerken projecten te beheren.

RSS en mobiele mogelijkheden

Gebruikmaken van een RSS reader kan een tijdsbesparing zijn, je hoeft dan niet op alle sites rond te kijken. Je plakt gewoon de RSS feed in de reader en je wordt automatisch op de hoogte gehouden. Vooral Facebook is erg goed in het aanbieden van deze faciliteit.

Je kunt RSS ook gebruiken om andere feeds naar je profielpagina te sturen.

Voorkom of verminder je Bacn

Bacn – email notificaties van sociale netwerken – is een nieuwe vorm van spam. Een manier om deze notificaties te stoppen is in je voorkeuren/instellingen aangeven dat je ze niet wilt ontvangen, of deze heel selectief toe te passen. Daarnaast, als je je online profiel dagelijks bezoekt dan hoef je de notificaties niet eens te ontvangen. Als je het via je inbox wilt beheren, maak dan een regel aan om ze direct naar een aparte map te verplaatsen. Op deze manier kun je een of twee keer per dag de notificaties afhandelen. Het belangrijkste hier is: creëer een systeem!

Haal automatisch content van weblogs, websites en andere bronnen

Niet alle content die verschijnt op je sociale netwerk site hoeft daar ontstaan te zijn; zoals al eerder gezegd, veel sites bieden hulpmiddelen aan om content van andere websites af te halen. Facebook geeft je de mogelijkheid om RSS feeds van andere websites te plaatsen, als je een update plaatst op twitter of een nieuwe podcast dan wordt dit automatisch op Facebook gepubliceerd.

Als je content van andere websites haalt, bedenk dan dat die websites een andere cultuur hebben en anders reageren op de communicatie. Elke sociale media netwerk is weer anders, elk individu is weer anders, er zijn verschillende niveaus van privacy, regels om vrienden te maken en een zekere mate van transparantie. Als je dit respecteert dan zit je goed.

Adres

Social Crowd
Bleekveld 30
1231 PS LOOSDRECHT
Tel. 084 - 8750 155
E-mail: info@socialcrowd.nl

Locatie

Wordpress SEO Plugin by SEOPressor